Coperta Ţinutul Conacelor







  • 2013. 04. 18.

    Încondeierea ouălor – paşii de urmat şi instrumentele necesare

    «« înapoi
  • Fragment din volumul  Ouăle încondeiate din judeţul Covasna, de Kakos Zoltán
    (traducerea din limba maghiară,  Andrea Chiricescu)

    Alegerea ouălor ce urmează a fi încondeiate

    Folosim ouă netede, de culoare albă sau maronie. Dacă vom încondeia ouă suflate, avem timp să le strângem pe cele potrivite tot anul. Pentru a le depozita, după suflare,  cojile de ouă se înmoaie în apă şi se spală fără a fi frecate, pentru a evita spargerea lor. Dacă vom încondeia ouă fierte,  acestea trebuie clocotite  mai mult timp decât de obicei. Pentru a le curăţa, vom folosi apă cu detergent şi le vom şterge cu o cârpă curată.

    Instrumente folosite la suflarea ouălor

    Pentru a perfora cele două capete ale oului, putem folosi o pilă în formă de ac sau o maşină de găurit. Conţinutul oului se amestecă cu un ac mai lung, pentru a se omogeniza, apoi, cu ajutorul unei seringi,  se suflă aer pe deschizătura superioară, până conţinutul se va scurge într-un vas aşezat sub acesta. Cojile se spală bine, se clătesc pe interior şi exterior  şi se usucă.

    Chişiţa sau condeiul
    Chişiţa, folosită la încondeierea ouălor cu ceară, este confecţionată dintr-un beţişor, cu unul din capete despicat. În acesta se introduce un tub mic din alamă, prin care se trec 2-3 fire de păr de porc sau de cal. Este foarte important ca aceste fire să nu depăşească cu mult capătul tubului. În continuare, tubul se strânge de beţişor cu ajutorul unei sfori de cânepă. Unii spun că este bine să se folosească mai multă cânepă, pentru ca aceasta să absoarbă ceara, alţii în schimb leagă tubul cu sârmă.

    Ceara
    La încondeiat folosim ceară de albine. În zona superioară a regiunii Trei Scaune, ceara era înnegrită cu tăciune, pentru a se vedea mai bine modelele deja încondeiate. La Araci, se folosea uneori şi cremă de ghete.

    Vasul în care se topeşte ceara
    Mai demult,  se folosea o oală mică din fontă, care se punea la încălzit pe colţul sobei. În ea se topea ceară cât să acopere capătul de încondeiat al chişiţei. Astăzi se folosesc diverse recipiente care se încălzesc pe reşoul electric sau pe o plită – cutii de conserve, oale de mici dimensiuni, partea de jos a unor vase ceramice sparte etc. Singura condiţie este ca ceara să rămână mereu fierbinte.

    Lingura de lemn
    Ouăle se scoteau din vopsea cu ajutorul unei linguri de lemn cu găuri. Astăzi putem folosi însă linguri din plastic. Indiferent de alegerea noastră, acestea trebuie mânuite cu mare grijă, pentru a nu strica decorul de pe ou, când îl punem sau când îl scoatem din vopsea.

    Pămătuful
    Este format dintr-un beţişor şi două pene de pasăre. Penele sunt legate de beţişor cu o aţă de bumbac iar instrumentul se foloseşte ca o pensulă. Cu ajutorul penelor, se poate acoperi suprafaţa oului cu mai multă ceară într-un timp mai scurt. Această tehnică se foloseşte când se încondeiază în mai multe straturi, pentru a obţine ouă multicolore. Instrumentul uşurează munca şi acoperă uniform oul.

    Încondeierea/Scrisul
    Dacă avem toate accesoriile necesare şi am încălzit ceara la temperatura potrivită, putem să ne apucăm de lucru. Cu ceara fierbinte trebuie să lucrăm cu mare grijă.
    Primul pas este încondeierea ramei (înrămatul), sau a axurilor, adică împărţirea geometrică a suprafeţei oului. La unele modele, este suficient să acoperim cu punctuleţe suprafeţele opuse obţinute în urma acestui procedeu.

    Vopsirea
    Se face de obicei cu vopsele industriale sau cu cele obţinute din plante. Pentru a prepara culorile naturale, din plante, este bine să folosim la fierberea acestora un ceaun din cupru, poate chiar smălţuit şi foarte bine curăţat. Dacă vopsim ouă multicolore, începem cu cea mai deschisă culoare, avansând către cea mai închisă, în funcţie de nuanţa şi intensitatea culorilor folosite. Ouăle suflate sunt mai dificil de scufundat în vopsea. Din acest motiv, ele se apasă cu ajutorul unei linguri grele, metalice, deoarece oul trebuie să stea uneori chiar şi câteva ore în vopsea până se obţine culoarea dorită.

    Înrămatul
    Oul se împarte pe lungimea sa în două jumătăţi, cu ajutorul unei linii. Astfel, vom obţine două părţi laterale. Sunt multe modele care se încondeiază pe această linie despărţitoare.

    Oul se împarte la mijloc, pe lăţimea sa, în două jumătăţi. În acestea se vor realiza modelele „de creastă” sau „moţate”.
    Uneori oul se împărţea pe lăţime cu două linii paralele, sub forma unui brâu. Între aceste linii se lăsa un spaţiu, care era decorat cu diverse motive sau avea inscripţionate cuvinte.
    Cu ajutorul unei linii trasă pe lungimea oului şi cu una trasă pe lăţimea sa, acesta se împarte în patru câmpuri.
    Folosirea a două brâuri – câte două linii pe lungime şi două pe lăţime – este mai rar întâlnită. Téglás István a consemnat, în 1886, mai multe astfel de modele în Trei Scaune. Astăzi acest model este folosit cu mare măiestrie de încondeietoarele din Bazinul Buzăului.
    Prin folosirea a câte trei linii în ambele direcţii, este creat modelul cunoscut sub denumirea de Decor cu ham.
    Dacă împărţim oul cu ajutorul a două linii pe lungime şi a unei linii pe lăţime, vom obţine 8 câmpuri. Acestea se împart fiecare în două, cu câte o linie oblică, obţinându-se 16 câmpuri. Cu această împărţire se realizează decorul „Grădina cu trandafiri”,  specific localităţii Valea Seacă, decorul „Geamul morii” sau „Înstelat” de la Araci, cunoscut în tradiţiile din Ghimeş sub denumirea de „Trandafir umplut/plin”.

    Există modele în cazul cărora suprafaţa oului nu se împarte în câmpuri, cum ar fi „Calea rătăcită” sau „Rătăcitorul”, sau modele cu meandre specifice localităţilor Araci şi Cernat.
    Uneori, locul liniei despărţitoare este luat de un şir de motive, care împarte „fictiv” oul în două jumătăţi.
    Înrămatul oului se realizează direct pe oul alb, chiar şi în cazul ouălor multicolore. Se întâmplă uneori ca oul să fie vopsit cu galben înainte de a se realiza rama, iar ornamentele se scriu în câmpurile înrămate.

  • Galerie Foto:

  •